Sébastien Loeb – maailman paras ralliautoilija?

Ranskalainen Sébastien Loeb on monen mielestä kaikkien aikojen paras ralliautoilija. Tätä väitettä puoltavat monet faktat, sillä tilastojen valossa Loebin menestys on ollut suvereenia. Miehellä on hallussaan peräti yhdeksän rallin maailmanmestaruutta (WRC), 116 palkintopallisijoitusta, 899 erikoiskoevoittoa ja 78 rallimestaruutta.

Loebin jälkeen seuraavaksi eniten MM-titteleitä rallissa ovat haalineet Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen ja Alain Prost, joilla kullakin on neljä maailmanmestaruutta. Vertailun vuoksi mainittakoon vielä F1-kuljettajien saavutuksia: Michael Schumacherilta löytyy seitsemän MM-voittoa, Juan Manuel Fangiolta viisi mestaruutta ja Alain Prostilta neljä mestaruutta.

citroen

Kuka Sébastien Loeb?

Sébastien Loeb on yksi kaikkien aikojen menestyneimmistä rallikuljettajista, ellei kaikkein menestynein. Mies ei enää aja aktiivisesti rallia, sillä hän jäi ansaitulle eläkkeelle vuonna 2013 voitettuaan yhdeksän MM-titteliä. Viileän ja keskittyneen rallikuljettajan maineen saanut Loeb sai urallaan mahtipontisen lempinimen “The Boss”, tai ranskalaisittain “Le Patron”, joka kuvaa Loebin suvereenia menestystä rallimaailmassa. Miehen uskomattomat suoritukset Citroenin ratissa nostivat hänet suoranaiseksi kansallissankariksi Ranskassa.

Vaikka Loeb jäikin eläkkeelle muutamia vuosia sitten, on hän silti jatkanut moottoriurheilun parissa. Viimeisin huhu kertoo Loebin tekevän paluun Citroenin tiimiin testaustiimiin, joten veteraani ei vielä ole valmis täysin lopettamaan rallin parissa puuhastelua. Loeb tulee testaamaan vuoden 2017 Citroenin MM-ralliautoa sorateillä yhden päivän ajan saadakseen tuntumaa siihen, mitä kaikkea uutta ralliautoon on kehitetty viiden vuoden aikana, mutta paluu varsinaiseksi kuljettajaksi on epätodennäköistä. Sen sijaan Loebille löytynee rooli Citroenilla jonkinlaisena neuvonantajana ja testaajana.

Loeb itse toteaa olevansa innoissaan ja odottaa pääsevänsä näkemään, mitä teknologisia uudistuksia viime vuosina on saatu aikaan. Tuskin on kenellekään yllätys, että Loeb tuntee yhä palavaa intohimoa rallia ja ajamista kohtaan. Vaikka hän on eläkkeellä ehtinyt kokeilemaan monia muitakin moottoriurheilun muotoja, kertoo hän rallin sittenkin olevan kaikista autourheilulajeista lähinnä sydäntä.

Sebastien Loebin haastattelu 2013

Mikä on Loebin menestyksen salaisuus?

Loeb tuntuu kykenevän suorittamaan erikoiskokeen toisensa jälkeen onnistuneesti. Hän on kuuluisa siitä, että ajoneuvo pysyy hallussa silloinkin kun auto keikkuu kolmen tai kahden renkaan varassa. Loebin keskittymiskyky on vertaansa vailla, mutta sitä selittää henkilökohtaisen luonteen lisäksi myös miehen tausta. Loeb nimittäin harrasti nuoruudessaan ahkerasti voimistelua, jonka myötä hän oppi, että menestyväksi urheilijaksi tuleminen edellyttää kurinalaisuutta ja tasapainoa. Juuri nämä ominaisuudet ovat taatusti auttaneet Loebia nousemaan jopa legendaaristen McRaen ja Mäkisen saavutusten yläpuolelle ralliurallaan. Loeb on uskomattoman säntillinen ja tarkka kuljettaja ja silti samalla pistämättömän nopea.

 

loeb testaamassa

Loebin ralliuran kohokohtia

Loeb aloitti ralliuransa 21-vuotiaana vuonna 1995, mutta Citroenin tallissa hän aloitti ajamisen vasta vuonna. Seuraavana vuonna Loeb debytoi WRC-kisoissa ja vuoden 2001 Suomen MM-rallikilpailussa Loebin nimi nousikin vihdoin kaikkien ralli-intoilijoiden tietoisuuteen ajamalla huikealla menestyksellä Citroen Xsaran ratissa. Samana vuonna San Remon rallissa Loeb sijoittui toiseksi heti Panazzin vanavedessä ja muutamaa kuukautta myöhemmin mies juhli ensimmäistä rallimestaruuttaan Saksassa.

Vuonna 2003 Loeb pääsi ajamaan samassa tiimissä legendaaristen Carlos Sainzin sekä Colin McRaen rinnalla. Siitäkin huolimatta, että kovina haastajina kyseisenä vuonna olivat muun muassa Petter Solberg, Marcus Grönholm ja Richard Burns, onnistui Loeb lopulta niittämään rallikauden MM-tittelin itselleen.

Vuosi 2004 toi Loebille kuusi rallivoittoa, mutta erityisen merkityksellisen tästä vuodesta tekee se, että tuolloin Loeb voitti ensimmäisenä ei-pohjoismaalaisena kuljettajana lumisista olosuhteistaan tunnetun Ruotsin rallin.

Vuoden 2005 Meksikon rallissa nähtiin upeita suorituksia myös Loebilta, joka päätyi haalimaan peräti kymmenen rallikilpailun voittoa kaudella rikkoen siten aiemmat WRC-ennätykset.

Vain harvoin nähdään Suomen MM-rallissa korkeimmalla palkintopallilla joku muu kuin suomalainen kuljettaja. Vuonna 2008 Loeb kuitenkin sai kyseisen kunnian, jollaista ei ole suotu virolaisen Markko Märtinin vuoden 2003 voittoa lukuunottamatta muunmaalaisille sitten vuoden 1992, jolloin Didier Auriol voitti rallin. Seuraavana vuonna Loebista tuli ensimmäistä kertaa ei-suomalainen kuljettaja, joka on voittanut Suomen rallin kahtena peräkkäisenä vuonna.

Vuonna 2012 Loeb kilpaili viimeisen kerran täyden kauden ajan rallimestaruudesta ja se hänelle myös myönnettiin kauden lopuksi. 

rallin maailmanmestari

Taustalla loistava auto ja hyvä paineensietokyky

Kenties kaikkein vaikuttavinta Loebin huikealla uralla on se, kuinka tasaisiin suorituksiin mies on yltänyt kilpailu toisensa jälkeen. Läpi MM-ralliuransa Loeb ajoi pelkästään Citroenilla, joka ilmiselvästi sopi hänen ajotyyliinsä kuin nakutettu. Citroenin luotettavuus autona yhdistettynä Loebin nopeuteen, rauhallisuuteen ja kykyyn pysyä tyynenä paineen alla saivat aikaan lyömättömän yhdistelmän, joka nosti Loebin rallimaailman legendaksi. Vain harva kuljettaja on onnistunut suoriutumaan kilpailuista yhtä pienellä määrällä keskeytyksiä kuin Loeb, joka keskeytti ajon vain 21 kertaa 167 lähdöstä, joka tarkoittaa sitä, että mies pääsi maaliin lähes 90-prosenttisesti uransa aikana. Loebin vahvuuksia olivat tasaiset suoritukset kaikissa olosuhteissa ja ennen kaikkea hänen kykynsä käsitellä autoa liukkaalla asfaltilla oli vaikuttavaa. Jos Monte Carlon rallin onnistuu voittamaan seitsemän kertaa kymmenestä, kertoo se jo paljon!

Leave a Comment