Monza – Formula 1 -fanin ehdoton vierailukohde

Pohjois-Italiassa Milanon kaupungin liepeillä sijaitseva Monza tunnetaan parhaiten tietenkin Autodromo di Monza -radastaan, joka on yksi viimeisistä jälkellä olevista perinteisistä eurooppalaisista Formulan GP-radoista. Kun rata avattiin vuonna 1922, oli se järjestyksessään kolmas kilpa-autoiluun tarkoitettu kilparata maailmassa Brooklandsin ja Indianapoliksen ratojen jälkeen. Radan pituus oli 10 kilometriä ja se rakennettiin 340 hehtaarin suuruiselle alueelle.

ruuhkaa

Monzan rata rakennettiin vuonna 1922 Milanon moottorikerhon 25. juhlavuoden juhlistamisen kunniaksi ja siihen käytettiin pelkästään yksityisten sijoittajien varoja.  Alunperin kilparataa kaavailtiin rakennettavaksi nykyisen Malpensan lentokentän alueelle, mutta lopulta rata sijoitettiin Villa Realen puistoon, jonka tuolloin omisti italialaisten veteraanien instituutti. Rakennustyöt saatiin päätökseen ennätyslyhyessä ajassa, sillä ne kestivät vain 110 päivää.

Radan suunnittelijana toimi italialaisarkkitehti nimeltään Alfredo Rosselli. Monzan autorataan kohdistui muutamia toiveita, joita olivat riittävän pitkä suora osuus ja siten mahdollisuus testata ajoneuvojen huippunopeuksia, sekä sopivassa suhteessa nopean ajon osuuksia ja erilaisia mutkia.

Italian GP - rata

Monza tarjoaa monipuolisen ympäristön formuloihin

Vuodesta 1922 lähtien on Formula 1:n Italian GP järjestetty 5770 metriä pitkällä Monzan radalla. Nykyään tapahtuma-ajaksi on vakiintunut syksy; Monza täyttyy ihmisistä ja autoista joka vuosi syyskuun toisena sunnuntaina. Rata ei kuitenkaan hiljene muinakaan päivinä, vaan ympäri vuoden siellä järjestetään monenlaisia moottoriurheiluun liittyviä tapahtumia. Vaikka lempinimellä “Pista Magica” tunnettua Monzaa pidetäänkin todella perinteikkäänä ratana, on sen varikkoalue nykyisin yksi moderneimmista ja toimivimmista kokonaisuuksista. Kilparadan yhteydessä toimii 350-paikkainen ravintola, kaksi baaria, informaatiopiste, urheiluliikkeitä sekä formuloihin ja moottoriurheiluun erikoistunut kirjakauppa. Lisäksi alueelta löytyy näyttelyihin soveltuvia avoimia tiloja, uima-allas, leirintäalue, 18-reikäinen golfkenttä sekä pyörävuokraamo.

Monzan formularadan ennätyksiä

Monzalla on todella merkittävä rooli formulan historiassa. Perinteisesti moottorin voimaan ja sen kehittämiseen jatkuvasti keskittynyt Ferrari on pärjännyt loistavasti Monzan radalla, joka edellyttääkin autoilta ärhäkkyyttä ja voimaa. Jo Ferrarin isänä pidetty Enzo Ferrari totesi aikoinaan aerodynaamisen tehokkuuden olevan sellaisille autoille, joissa on surkeat moottorit, joten ei ole sinänsä yllätys, että juuri Ferrarin  tehokkaalla moottorilla varustetut autot pärjäsivät lähes poikkeuksetta loistavasti Monzan radalla.

Eniten F1-voittoja Monzan radalla historiassa on kerännyt Michael Schumacher, joka on onnistunut nousemaan Italian GP:ssä peräti viidesti korkeimmalle palkintopallille. Ferrarilla on yleisestikin pyyhkinyt varsin hyvin kotimaassaan, sillä yhteensä Monzasta on kertynyt Ferrarille 19 osakilpailuvoittoa. Parhaan suorituksen Monzassa on kuitannut takavuosien tunnettu brasilialaiskuljettaja Rubens Barrichello, joka päräytti Monzan radalla kierroksen ennätysajaksi 1.21.046 vuoden 2004 osa Monzan kilpailussa. Sitä ei ole sen jälkeen kukaan muu formulakoski onnistunut rikkomaan.

monzassa


Formulan huippuhetkiä Monzan radalla

Mitä formuloihin tulee, Monzan radalla on Italian GP:n tuoksinassa sattunut ja tapahtunut jos jonkinlaista vuosien varrella. Seuraavaksi esitellään vain muutama mehukas esimerkki edesottamuksista ja tilanteista, joita ollaan Monzassa vuosien mittaan päästy todistamaan.

1956: Vuosien ajan Monza oli formulakauden viimeinen kilpailuosuus. Vuoden 1956 osakilpailussa Juan Manuel Fangio ja Peter Collins kamppailivat mestaruudesta. Fangion voitto näytti jo varmalta, kunnes hänen autonsa yllättäen hajosi. Tällöin Collins päätti ohjata oman ajoneuvonsa varikolle ja pyysi Fangiota hyppäämään sen puikkoihin, jotta voitto tulisi hänelle. Collins perusteli erikoista ratkaisuaan sillä, että hänen mielestään Fangio ansaitsi mestaruuden enemmän kuin hän. Tämä todellista urheiluhenkeä ja jalomielisyyttä osoittava teko on jäänyt formulamaailman historiaan.

 

monzan historiaa

 

1971: Monzan suorien rataosuuksien myötä vuoden 1971 osakilpailussa viimeisellä kierroksella voitosta kisasi peräti viisi kuljettajaa. Kukin kuljettaja ylitti maaliviivan kuuden kymmenyksen erolla toisistaan. Peter Gethin onnistui sijoittumaan ykköseksi vain sekunnin sadasosan erolla seuraavaan maaliintulijaan. Kyseessä on täpärin voitto koskaan F1:n historiassa!

1976: Vuoden 1976 syksyltä muistetaan hyvin Niki Laudan palaaminen takaisin formularadoille Saksassa tapahtuneen karmean onnettomuutensa jälkeen ensimmäistä kertaa. Ottaen huomioon onnettomuuden vakavuuden ja rankan toipumisjakson, oli laastarein ja sitein paikatun Laudan sijoittuminen Monzassa neljänneksi hatunnoston arvoinen suoritus.

1988: Vuonna 1988 elettiin McLarenin johtokautta, sillä talli onnistui voittamaan kaikki muut formulakisat yhtä osakilpailua lukuunottamatta. Kyseessä oli juurikin Italian Grand Prix, jossa McLarenin Alain Prost joutui keskeyttämään moottorivian seurauksena. McLarenin toinen kuljettaja oli johtoasemassa kun paria kierrosta ennen maaliviivaa hänen autonsa osui Schlesserin autoon, joka johti keskeyttämiseen. Tämä johti Ferrarin kaksoisvoittoon, joka oli uskomaton kansanjuhla ja eräänlainen kunnianosoitus Enzo Ferrarille, joka oli menehtynyt vain kuukautta ennen Monzan kilpailua.

1993: Italian GP:n viimeiset hetket vuonna 1993 ovat piirtyneet taatusti monen mieleen. Minardin tallissa ajaneiden Fittipaldin ja Martinin ohjaamat autot olivat  nimittäin lähestymässä vauhdilla maaliviivaa kun autot yllättäen osuivat kohtalokkaasti toisiinsa. Fittipaldin auto lensi tällöin ilmaan pyörähtäen 360 astetta ja laskeutui lopulta takasin neljälle renkaalle ilman, että kenellekään sattui mitään! Huikea video on nähtävissä netissä ja se kerää yhä hämmästyneitä kommentteja.

Leave a Comment