Miksi suomalaiset ovat niin hyviä autourheilussa?

Maailmalla kuulee toisinaan moottoriurheilupiireissä hilpeän tokaisun: “Jos haluat voittaa, palkkaa suomalainen”. Ajatus ei ole täysin tuulesta temmattu, sillä suomalaisten suoriutuminen moottoriurheilussa on ollut vuosikymmenestä toiseen vakuuttavaa. Suomi on kuitenkin kooltaan ja etenkin väkiluvultaan verrattain pieni. Miten viisimiljoonaisesta kansasta on ponnistanut moottoriurheilun huipulle niin monta menestyvää kuljettajaa niin rallissa kuin formuloissakin? Miksi juuri suomalaisia kuljettajia löytyy rallin ja Formula 1:n maailmanmestareiden joukosta niin lukuisia? Nämä ovat äärimmäisen hyviä kysymyksiä, joihin löytyy kuitenkin useita selityksiä.

poika sivupeilissa

Eniten maailmanmestareita väkilukuun suhtautettuna

Tämän vuoden F1:ssä pääsemme jännittämään Mercedeksellä ajavan Bottaksen edesottamuksia. Tänä vuonna alla on huikea auto, mutta yhtä huikea on sen kuljettajakin, joten mahdollisuudet voittamiseen ovat ehdottomasti olemassa. Bottas on jatkumoa todella suurelle joukolle suomalaisia autourheilijoita, jotka kilpailevat tai ovat aikoinaan kilpailleet maailman kärkikuljettajien joukossa maailman suurimmissa autourheilulajeissa kuten rallissa ja Formula Ykkösessä.

Vatasen Arista Kankkusen Juhaan, Häkkisen Mikasta Mäkisen Tommiin, Grönholmin Markuksesta Räikkösen Kimiin… jokainen edellä mainituista on voittanut urallaan maailmanmestaruuden joko rallissa tai F1:ssä. Oikeastaan viime vuonna eläkkeelle jääneen Nico Rosberginkin voisi lisätä listaan, sillä vaikka hän ajoikin Saksan lipun alla, on hänen isänsä legendaarinen 80-luvun suomalaiskuljettaja Keke Rosberg. Lisäksi löytyy liuta niitä lahjakkaita kuljettajia, joilta ei sentään maailmanmestaruutta löydy, mutta kilpailuvoittoja rallissa tai formuloissa kuitenkin. Heitä ovat muun muassa rallikuljettajat Mikko Hirvonen ja Jari-Matti Latvala, sekä formulakuljettaja Heikki Kovalainen. Tämä suomalaisten nimien runsaus parhaimpien kuljettajien listalla ei ole jäänyt huomaamatta ulkomaillakaan, vaan maailmalla moottoriurheilupiireissä ollaan hyvin perillä siitä, että suomalaiset ovat todellista moottoriurheilukansaa.

mika hakkinen

Haastavat ajo-olosuhteet opettavat

Eräs todella merkittävä tekijä, joka on johtanut suomalaisten kuljettajien menestymiseen maailmalla, on kulttuurin ja ympäristön vaikutus. Suomi on täpötäynnä maanteitä, joita löytyy lähes jokaisen kodin liepeiltä. Usein asfalttitiet peittyvät lumeen talvisin. Olosuhteet monipuolisten ajo-olosuhteiden harjoittelemiseen ovat loistavat, ja suomalaiset lapset ja nuoret oppivat tuntemaan ne jo varhain. Suomalaisille haastavissa ajo-olosuhteissa pärjääminen on itsestäänselvyys, joka selittää sen, miksi suomalaiset ovat olleet erityisen menestyksekkkäitä MM-ralleissa, joissa testataan kuljettajien kykyjä hallita ajoneuvoa erilaisissa olosuhteissa.

Suomesta löytyy paljon hiljaisia pikkuteitä, jotka mahdollistavat auton rattiin hyppäämisen jo nuorella iällä. Jos keneltä tahansa tunnetulta suomalaiselta kilpa-ajajalta kysyy, kuinka heidän ajouransa alkoi, kertoo hän todennäköisesti ajaneensa autoa jo lapsena mökki- tai metsäteillä. Esimerkkinä tästä on Heikki Kovalainen, joka on kertonut ajaneensa autoa isänsä kanssa jo silloin kun hädin tuskin ylettyi painamaan polkimia. Rauhallisilla sivuteillä on mahdollista perehtyä ajamisen saloihin turvallisesti ja kaikessa rauhassa, joten autoon muodostuu luonteva suhde.

latvala vauhdissa

Moottoriurheilun pariin on helppo ajautua

Moottoriurheilun pariin ajautuminen on Suomessa hyvin luontevaa, mikäli autot ylipäätään kiinnostavat. Ympäri maata järjestetään erilaisia kursseja ja harjoitusleirejä, jotka rohkaisevat lapsia ja nuoria kilpa-autoilun pariin. Joillekin siitä kehittyy rakas harrastus ja jotkut ponnistavat pidemmälle ja tekevät moottoriurheilusta itselleen ammatin. Suomessa jalkapallo ei ole aivan yhtä hallitseva urheilulaji kuin monessa muussa maassa, ja vaikka jääkiekko onkin lähellä monen suomalaisen sydäntä, on myös moottoriurheilulla tärkeä asema maassa. Jo kuusivuotiaana on on mahdollista ajaa kartingia ja se onkin yksi viime vuosina eniten kasvaneista moottoriurheilulajeista.

Koska Suomella on jo varsin pitkät perinteet moottoriurheilussa menestymisessä, on maassamme runsaasti tietotaitoa siitä, kuinka F1- tai rallimestareita tehdään. Oikeanlaisten sponsorisopimusten solmimiseen ja verkostointiin on tarjolla runsaasti tietoa, mikäli aidosti mielii moottoriurheilun huipulle. Autourheilua pidetään yleisesti ottaen kalliina harrastuksena, mutta ennenkin on formula- ja rallimaailman huipulle ponnistanut suomalaisia nuoria, joiden rahallinen tilanne ei olisi mahdollistanut kilpa-autoiluharrastusta ilman ulkopuolista tukea ja omaa määrätietoisuutta.

Kokonaisvaltainen kiinnostus autoihin

Kaikkihan jo tietävät, että suomalaiset ovat perinteisesti teknologiasta kiinnostunutta kansaa. Monelle kilpa-autoilijalle on tuttua auton ajamisen lisäksi myös sen mekaniikka, joka parantaa ymmärrystä auton toiminnasta yleisesti. Ei liene mikään sattuma, että Räikkönen opiskeli ammattikoulussa automekaanikoksi ja Mika Salo sähköasentajaksi. Mekaanikon hommat ovat tuttuja monelle muullekin suomalaiskuljettajalle kuten Grönholmille ja Kankkuselle, joista molemmille traktorinkorjaustyöt ovat tuttu juttu jo maalla vietetyn lapsuuden myötä.

marcus gronholm

Määrätietoisuus

Vaikka sana “sisu” tässä yhteydessä saattaakin tuntua kliseiseltä sanalta, on siinä vinha perä. Suomalainen mentaliteetti soveltuu erinomaisesti kilpa-ajamiseen, sillä suomalaiseen luonteeseen kuuluu olennaisena osana tietynlainen periksiantamattomuus. Jos tavoitteena on voittaa kilpailu, pyritään se saavuttamaan kynsin ja hampain, kunnes enää mitään ei ole tehtävissä.

Toinen hyvin tyypillinen piirre suomalaisissa kuljettajissa on tietynlainen rauhallisuus ja viileys. Räikkönen ansaitsi maailmalla tyyneydellään lempinimen “Jäämies”, mutta yleisestikin ottaen muidenkin suomalaisten kuljettajien on huomattu lähes poikkeuksetta pystyvän pitämään päänsä kylmänä tilanteessa kuin tilanteessa. Se onkin todella hyödyllinen ominaisuus autourheilussa, jossa tilanteet muuttuvat nopeasti ja päätöksiä pitää pystyä tekemään tehokkaasti, mutta samalla myös järkevästi ja hätiköimättä. Liiallinen impulsiivisuus ja hutiloidut päätökset koituvat nopeasti kilpa-autoilijan kohtaloksi, joten suomalaiset ovat tämän asian suhteen vahvoilla!

Leave a Comment