Miten rallikuskiksi ryhdytään?

”Miten ralliura oikein urkenee?”, on moni jossain vaiheessa elämäänsä miettinyt. Jos autourheilu kiinnostaa ja on mahdollisesti jo huomannut olevan ainakin omasta mielestään tavanomaista taitavampi auton käsittelemisessä, on saattanut jo kerran jos toisenkin pohtia rallikuljettajaksi ryhtymisen mahdollisuutta. Se vaatii kuitenkin paljon muutakin kuin vain taitoa kiihdyttää ja jarruttaa juuri oikeissa kohdissa. Ralliauton kuljettaminen on ollut monen suomalaisen pikkupojan unelma vuosikymmenestä toiseen, mutta vain murto-osa päätyy oikeasti ralliauton rattiin, ja vieläkin harvempi lyö itsensä läpi ja menestyy rallimaailmassa. Miten sinne oikein pääsee, saatat mielessäsi kysyä itseltäsi. Seuraavaksi esitellään muutamia vaiheita, jotka siivittävät ralliautoiluun hurahtaneen vähitellen kohti kiihkeimpiä ralliratoja.

 

katalonian ralli

Rallikuljettajan perusedellytyksiä

Mikäli ralliautoilu kiinnostaa ja mielessä pyörii ajatus jopa rallikuljettajaksi ryhtymisestä, on siinä tapauksessa kyseessä henkilö, joka rakastaa luonnostaan vauhtia ja adrenaliinin kihelmöivää tunnetta. Usein rallikuljettajille ja muillekin kilpa-autoilijoille ovat tuttuja muutkin vauhdikkaat lajit kuten moottoripyöräily tai kilpaveneily. Monet ralliautoilijat ovat nuoruudessaan ajaneet esimerkiksi kartingia, eikä sen harrastamisen tarvitse loppua sittenkään kun on siirtynyt ralliauton ratin taakse kaasuttelemaan. Monipuolisesta moottoriurheilun tuntemisesta on pelkkää hyötyä.

Luonnollisesti ralliautoa voi ajaa melkeinpä kuka hyvänsä, mutta hyväksi rallikuljettajaksi nousee yleensä henkilö, jolla on luontainen taidokkuus hallita ajoneuvoansa sekä tehdä päätöksiä salamannopeasti tarvittaessa. Haitaksi ei taatusti ole autojen mekaniikan ja moottorin toiminnan tuntemus, sillä etenkin aloittelevan ralliautoilijan täytyy usein viritellä autoaan omin nokkineen. Oman ralliauton yleisimmät viat on osattava korjata sekä ja mikäli moottorin osaa itse virittää, on silloin helpompi varmistaa ajoneuvon optimaalinen suorituskyky.

Tietenkään vauhtia ei ajamiseensa saa millään muulla tavalla kuin ajamista harjoittelemalla. Helppoa se ei varmasti ole, ja riippumatta siitä, paljonko kuljettaja on ajamisen perusteita ja fysiikkaa opetellut, tulee harjoitellessa vastaan varmasti useampiakin ulosajotilanteita ja auton kellahtamisia nurin. Ne ovat tavanomaisia vastoinkäymisiä aloittelevan rallikuskin elämässä, mutta kunhan niiden ei anna vaikuttaa omaan itsevarmuuteensa ja asenteeseensa liikaa, ei mikään pidättele matkalla taidokkaaksi rallikuljettajaksi. Vain kokeilemalla tietää, missä kulkevat rajat, joiden kohdalla ralliautoa kuljettavan on syytä hillitä itseään.

Jos mieli tekee seurata Marcus Grönholmin tai Sebastien Ogierin kaltaisten huippukuskien jalanjälkiä, tarjoaa ralli siihen realistisemmat mahdollisuudet kuin esimerkiksi Formula 1. Harva tajuaa, että toisin kuin formuloissa, ovat rallin MM-kisat itse asiassa avoinna kelle tahansa. Ihan suoraan ei Latvalaa pääse mutkaisille teille kiilaamaan, vaan kuljettajan on oltava todistetusti riittävän hyvä.

Prokop auton ratissa

Ensimmäinen askel: verkostoidu ja etsi itsellesi ralliseura

Jos pohdit, miten lähteä liikkeelle rallissa silloin kun ei enää riitä, että omalla autollaan hurjastelee mökkiteillä tai parkkipaikoilla, on ainoa varteenotettava ratkaisu hakeutua ralli-ihmisten seuraan.

Etsi paikallinen tai lähin mahdollinen ralliseura ja ota siihen yhteyttä. Esimerkkejä Suomessa toimivista seuroista ovat Autoliitto, erilaiset moottori- ja moottoriurheilukerhot sekä Urheiluautoilijat. Vaikka jokin seura ei pystyisi varsinaisesti auttamaan ralliurallasi, on sieltä todennäköisesti saatavilla hyödyllistä tietoa ja vinkkejä sen suhteen, mistä ralliura kannattaa aloittaa. Monet ralliseurat tarjoavat jäsenilleen joka vuosi koulutusten myötä lukuisia mahdollisuuksia aloittaa ralliajaminen. Lisäksi ralliseurat ovat kultaakin kalliimpia verkostoitumispaikkoja, joissa joku tuntee aina jonkun, josta voi olla suuresti apua rallimaailmassa.

ralliauto

Toinen askel: lisenssi ja rallitutkinto auttavat eteenpäin

Mikäli ralliharrastuksen haluaa muuttaa astetta vakavammaksi, täytyy seuraavaksi pohtia, josko lisenssin hankkiminen tulisi kyseeseen. Tällöin täytyy asianmukaisen rallikuljettajaksi valmistavan koulutuksen jälkeen läpäistä lisenssiin oikeuttava tutkinto, joka mittaa kuljettajan sääntötietämystä. Rallitutkintoja järjestetään monessakin eri paikassa eri puolilla Suomea, joten jos sellaisen läpikäyminen houkuttelee, kannattaa Autourheiluliitosta kysellä tarkempia tietoja ajankohdista ja paikoista, joissa tutkinto on mahdollista suorittaa.

Rallitutkinto on todella hyödyllinen aloittelevan kuljettajan kannalta, sillä vaikka ralli vaikuttaa katsojan näkövinkkelistä helpolta ja hauskalta, on se tosiasiassa yllättävän haastavaa ja vaativaa puuhaa. Heti alusta alkaen tutkintoa suorittavat pääsevät testaamaan monenlaisia ajoalustoja aina sorasta ja asfaltista jäähän ja lumeen. Tällöin varsinaisissa kilpailuissa ei mikään enää yllätä, vaan ympäristöön kuin ympäristöön sopeutuu huomattavasti korkeammalla itsevarmuudella. Lisäpotkua itseluottamukseen on mahdollista kerätä erilaisiin rallisprinttikisoihin osallistumalla. Näissä kisataan erikoiskoetta muistuttavissa lyhyemmissä pikakisoissa, joissa kuljettaja ei tarvitse kartturin apua, vaan ajaa täysin omillaan ja tällöin täysin omien päätöstensä armoilla.

Kun lisenssi eli kilpailulupa on ralliautoilijalle myönnetty, on sitten kilpailuihin osallistuminen vihdoin mahdollista. Kilpailuihin on toki mahdollista osallistua jo nuorella iällä juniorilisenssin hankkimisen jälkeen, jolloin kuljettaja on oikeutettu jo 1 vuoden ikäisenä ottamaan osaa rallin junioriluokan kilpailuihin, jotka tunnetaan myös nimellä jokkiskilpailut. Junioritason rallikilpailuiden joukosta löytyy kaiken kaikkiaan viisi osakilpailua, joka on melko mukavasti Suomen kaltaiselle pienelle maalle.

auton edessa

Kolmas askel: älä anna lahjojen valua hukkaan

Jos ralliauton puikoissa saavuttaa todistetusti hyviä tuloksia ja nousee keskivertoa paremmaksi kuljettajaksi luokassaan, huomaavat sen silloin monet muutkin. Lupaavan kuljettajan kannattaa ehdottomasti etsiä taakseen sponsoreita, jotka takaavat toiminnan rahoittamisen. Tämä on lähes jokaiselle aloittelevalle rallikuljettajalle arvokas apu, sillä ralli tunnetaan varsin kalliina harrastuksena. Ei ole lainkaan huono idea lähestyä ralliautoilun asiantuntijoita kuten vaikkapa itseään kokeneempia kuljettajia, ja kysyä heiltä neuvoa mahdollisista sponsoritahoista. Jotkut aloittelevat rallikuskit lyöttäytyvät kimppaan toisten kuljettajien kanssa ja yrittävät porukalla saada jonkun sponsorin tarttumaan tilaisuuteen.

Lupaava rallikuljettaja on lisäksi parasta mahdollista ainesta arvostettuun AKK Drive Academyyn, joka on vähintään epävirallisesti maan parhaimpien kuljettajien valmennusryhmä. Se valmentaa ja tukee kaikkein lupaavimpien rallikuskien alkutaipaletta juuri oikein tavoilla ja toki edesauttaa siten myös suomalaisen autourheilun menestystä jatkossakin. Tämän ralliakatemian kautta urkenee kenties varmin väylä oikeille ammattilaisradoille ja myös sinne Latvalan ja Ogierin läheisyyteen kilpailemaan huippukuljettajien joukossa rallivoitoista.

Leave a Comment